Rowerowa Sieć

Test GPS

Wrażenie wizualne i obsługa

GPSMAP 60 SxGPS MAP 60CSx jest najlepszym modelem, firmy Garmin, przeznaczonym do profesjonalnego stosowania poza drogami, czyli w terenie. Model ten może być wyposażony w GPMapa TOPO ułatwiająca użytkowanie w terenie.

Na pierwszy rzut oka urządzenie wydaje się toporne i mało wygodne w użyciu, ale jest solidnie wykonane, w wodoszczelnej obudowie. Po krótkim zapoznaniu się z klawiszami i skrótami klawiszowymi obsługa GPSu jest prosta i przyjemna. Interface jest przejrzysty i logiczny oraz instynktownie poukładany, co umila pracę w terenie nawet, gdy brakuje instrukcji pod ręką, a poszukuje się konkretnej funkcji.

Urządzenie posiada duży zasób funkcji przydatnych do wykonywania różnych zadań w terenie:

  • nawigowanie z punktu A do punktu B z zaliczeniem lub ominięciem punktów pośrednich,
  • zaznaczanie śladu przebytej drogi,
  • ręczne zaznaczanie punktów,
  • szukanie adresów,
  • graficzna i dźwiękowa (krótki sygnał pib) funkcja kierowania nawigacją "zakręt po zakręcie" - nie sprawdza się podczas jazdy samochodem bez specjalnego uchwytu na przednią szybę lub podczas szybkiej jazdy rowerem w wymagającym terenie – w tych momentach brakuje kierowania głosowego.

GPS posiada rozbudowaną bazę adresową, jak baza noclegowa i gastronomiczna, bankomaty, szpitale, stacje benzynowe, a nawet lecznice weterynaryjne. Taka baza jest niezwykle przydatna w mieście, gdy z punktu, w którym się znajdujemy chcemy dostać się na przykład do muzeum. Po wybraniu adresu na mapie pokazuje się najkrótsza droga dotarcia do celu.

Do tego modelu GPS istnieje możliwość dokupienia uchwytu na rower. Prosta i niezwykle skuteczna konstrukcja. Bardzo łatwo (jednym ruchem) można odłączyć urządzenie od "pająka", który jest bezpośrednio przymocowany do obudowy. Mimo prostego sposobu odłączania urządzenia od podstawki (pająka), GPS nie wypina się podczas jazdy rowerem, nawet po bardzo wymagającym terenie (np. kamieniste zjazdy w górach). Mały problem pojawia się, gdy chcemy odłączyć urządzenie z pająkiem od uchwytu na kierownicy. Wymaga to niewygodnego wciśnięcia bolca od spodu i popchnięcia całości ku przodowi.

W terenie

GPSMAP 60CSx jest stworzony do pracy zarówno w terenie niezabudowanym, jak i w miastach. Oznakowana sieć dróg asfaltowych i gruntowych (łącznie 410 556 km) bardzo ułatwia w szybkim przemieszczaniu się z miasta do miasta. W 2802 miastach urządzenie działa bardzo dobrze dzięki szczegółowym planom z nazwami i numeracją ulic. Pozwala to bardzo szybko zlokalizować się i dotrzeć do wybranego celu. Jedynym utrudnieniem w gęstej zabudowie i sieci dróg jest mała czytelność mapy na małym wyświetlaczu.

Przy wyłączonym kompasie i podświetleniu ekranu, 16 h ciągłej pracy przy bateriach 2 700 mAh i dużym ekranie, to całkiem niezły wynik.

Urządzenie ponownie uruchomione w tym samym miejscu, bardzo szybko prowadzi proces weryfikacji i identyfikacji lokalizacji użytkownika, co jest miłym zaskoczeniem.

Wbudowana antena quad-helix sprawnie działa, nawet w gęstym lesie na zboczu, gdzie dostęp do satelit jest ograniczony. Z kolei w pomieszczeniu urządzenie funkcjonuje odrobinę wolniej.

Pokazywanie pozycji na mapie jest najczęściej zgodne z rzeczywistością, ale zdarzały się przypadki, że na otwartej przestrzeni moja pozycja z pozycją na mapie GPSu różniła się o 30 m. Dziwne zjawisko zaobserwowałem także podczas jazdy w mieście wytyczając ślad na jednej ulicy o dwóch pasach ruchu oddzielonych od siebie linią tramwajową. Poruszałem się w obie strony drogą rowerową biegnącą po jednej stronie ulicy, a ślad był zaznaczany po obu stronach tak jakbym jechał samochodem. Podejrzewam, że GPS uśrednił mój ślad tylko do jezdni zaznaczonej na mapie.

Funkcja, z której nie byłem zadowolony był wysokościomierz. GPS mimo skalibrowania i ułożenia w jednym miejscu, potrafi mieć wahania wskaźnika o 8 m. W Górach Sowich, gdy stałem na szczycie pomylił się o 600 m.

Zainstalowana GPMapa TOPO posiada szlaki turystyczne - piesze i rowerowe o łącznej długości 26 083 km. Jednym z mankamentów jest oznakowanie szlaków kolorową przerywaną linią na kolorowym wyświetlaczu (szczególnie trudno odróżnić czarny szlak na ciemnobrązowym tle).

Wyznaczanie najkrótszej drogi z punktu, w którym się znajdujemy do punktu docelowego trwa chwilę. Gdy zmienimy zdanie, co do kierunku podróży, GPS natychmiast nas o tym informuje i przelicza nową trasę tak, aby znaleźć kolejną najkrótszą.

W terenie, mimo wszystko, warto wspomagać się tradycyjną mapą, co podniesie komfort podróżowania.

GPS MAP 60CSx świetnie sprawdza się w terenie i na drogach. Korzystają z niego również zawodowcy np. GOPR. Pomimo drobnych niedociągnięć jest to sprzęt, na którym można polegać i warto polecić.

Plusy:

 

  • Prosty w użyciu,
  • Wodoszczelna i wytrzymała obudowa,
  • Dobre przystosowanie do mocowania na kierownicy,
  • Rozbudowane menu,
  • Łatwe korzystanie z funkcji urządzenia,
  • Duża ilość uwzględnionych dróg,
  • Szeroka baza informacyjna.

Minusy:

 

  • Brak wszystkich dróg,
  • Błędy wysokości nawet po kalibracji,
  • Rysowanie śladu zgodnie z mapą drogową, a nie rzeczywistością.

SzM

Rowerowa sieć GraminGo www.go.locatelo.com

Projekt zrealizowany dzięki dofinansowaniu Samorządu Województwa Pomorskiego oraz Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Gdańsku.