Rowerowa Sieć

Bezpieczeństwo przede wszystkim!

Bezpieczeństwo przede wszystkim!

Aby było bezpiecznie na drodze trzeba zachować parę podstawowych, a za razem prostych zasad.

Kask

Podstawą, aczkolwiek nie zawsze chętnie stosowaną, jest posiadanie kasku. Kask jest lekki, przewiewny i łatwo się do niego przyzwyczaić. Koszt zakupu jest bardzo zróżnicowany, ale godne polecenia kaski zaczynają się od 150 zł, a jak wiadomo na głowie nie ma co oszczędzać bo jest jedna. Pamiętajmy, by zakładać kask zawsze, nawet gdy jedziemy do sklepu po bułki.

Przy wyborze kasku musimy się kierować wygodą i dobrym dopasowaniem do głowy (musi dobrze się trzymać i nie zsuwać). Warto też zwrócić uwagę na system dopasowywania kasku i paski. Ważne w kasku są też otwory. Im większa ich ilość tym kask jest bardziej przewiewny.

Oznakowanie

My widzimy na drodze „wszystko”, ale czy nas widza? Warto zadbać by inni użytkownicy drogi nas widzieli z daleka. Możemy to osiągnąć dzięki używaniu odzieży o intensywnych kolorach, nie zlewających się z otoczeniem. Po zmroku, bardzo ważne jest oświetlenie, czyli lampki i odblaski. Najlepszye są lampki diodowe, bo są widoczne na tle świateł samochodowych i w pomarańczowym oświetleniu ulic. Dzięki zastosowanym diodom LED baterie starczają na długo. Zaletą lampek diodowych jest opcja mrugania, dzięki czemu jesteśmy lepiej widoczni, ponieważ błyski bardziej zwracają ludzką uwagę niż stałe światło.

Gdy baterie się wyczerpią, albo dla wspomagania lampek, warto mieć na swoim stroju i rowerze oświetlenie bierne, czyli odblaski. Odblaski wspomagają standardowe oświetlenie i są widoczne z dużej odległości. Niektóre państwa Europy Zachodniej wprowadziły nakaz pasków odblaskowych na oponach.

Sposób jazdy

Poruszając się po drodze trzeba jechać pewnie i wyraźnie dawać znać kierowcom, gdzie chcemy jechać i w którym momencie chcemy skręcić w bok. Wahanie w podjęciu decyzji o manewrze działa myląco na kierowców, co może prowadzić do złej oceny sytuacji i wypadku.

Jadąc jezdnią, warto z kilku powodów jechać bliżej środka pasa niż przy krawężniku. Po pierwsze przy krawężnikach są studzienki i dziury, wjechanie w jedno lub drugie może spowodować utratę równowagi, a w takiej sytuacji nie trudno o wypadek. Omijanie takich przeszkód nagłym manewrem w bok też może nie ciekawie się skończyć, ale tego lepiej jechać około metra od krawężnika. Pozwala nam to w razie potrzeby uciec w prawo, gdy samochód będzie zbyt blisko nas podczas wyprzedzania. Jazda środkiem pasa ruchu uniemożliwia kierowcom wyprzedzanie nas o centymetry, gdy inny samochód nadjeżdża z przeciwka. Chroni nas to też przed nagle otwierającymi się drzwiami aut zaparkowanych wzdłuż jezdni.

Najważniejsze jest pamiętać na jezdni o ograniczonym zaufaniu do wszystkich innych uczestników drogi. My na rowerze nie jesteśmy chronieni niczym i dla tego nawet, gdy wypadek nie jest z naszej winy my możemy być najbardziej poszkodowani.

SzM

Rowerowa sieć GraminGo www.go.locatelo.com

Projekt zrealizowany dzięki dofinansowaniu Samorządu Województwa Pomorskiego oraz Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Gdańsku.